– Når nord-østerdølene først får øynene opp for alle fordelene med gass, vil det ta av, tror Inge Rune Wahlstrøm. Foto: Randi Nørstebø.
Inge Rune Wahlstrøm ved LPG Alvdal kan ikke skjønne at ikke flere bygger om bilene til å bruke gass. Med gass på tanken sparer du både miljøet, lommeboka og motoren, mener han. Nå vil Alvdals største drivstoffkonsument prøve ut gass på en av lastebilene sine.
– Regnskapet jeg har blitt forelagt fra LPG Alvdal er veldig lovende, men vi får nå se, sier Inge Espeland. Espeland Transport har med sine 21 biler stor interesse av å få ned konstnadene på drivstoff. LPG Alvdal har beregnet det til å være rundt 180 000 kroner spart per bil per år, dersom de bygges om til å gå på gass. Et regnestykke som Inge Espeland nå skal etterprøve:
– Tallene er jo gode, men jeg skal bygge om en bil nå i første omgang og prøve det ut. Jeg vil ha en grei oversikt over besparelsene etter en måneds kjøring, mener Inge Espeland.
Dieselregionen
Inge Rune Wahlstrøm er sikker på at det er manglende informasjon og en litt traust holdning som gjør at ikke flere nord-østerdøler går over til gass. – Alt av dieselbiler kan nå bygges om, påpeker han.
– Og hvorfor ikke be om en bil som kan gå på gass dersom du skal kjøpe deg en ny, spør han. 93% av bilsalget i Fjellregionen er dieselbiler. Argumentet med mangel på stasjoner er der heller ikke lenger, mener han. Kjører du Trondheim – Oslo gjennom Østerdalen kjører du forbi rundt ti stasjoner. – Folk i regionen har kanskje bare litt lim i ræva, smiler Wahlstrøm.
Ei grønn bygd
– Kommunene her burde gjøre sitt for å få folk til å bygge om til gass, mener Wahlstrøm. Siden gassbiler gir en så stor miljøgevinst kunne kommunen spyttet i for eksempel 5000 kroner til innbyggere som bygger om til gass, foreslår han. Wahlstrøm mener at egentlig burde staten gjort dette, men kommunen kan jo gå foran vise at de tar miljøet på alvor.
– I diesel er det rundt 100 kreftframkallende stoffer, men brukes dieselen sammen med gass, så vil gassen være med å forbrenne en stor del av disse, forteller Wahlstrøm. Dessuten er gassen tryggere. – Dersom du har en lekkasje i en gassbil stopper det opp, mens med flytende drivstoff vil det bare fortsette å lekke.
– Når folk først får øynene opp for alle fordelene med gass, vil det ta av, tror Inge Rune Wahlstrøm.