ARBEIDSJERN: Tore Holmeslet syr fortsatt prototypene på den tyske symaskina som Innovasjon Norge kjøpte til han i starten av teltkarriæren.
Han har rundt tre tusen telt på samvittigheten. Samtlige er satt opp og kvalitetssikret i Steijela. For Tore Holmeslet er det kun kvalitet som teller.
– Andre teltprodusenter tenker kun på hvordan de kan senke prisene og vekta på teltene. Jeg tenker kun kvalitet. Prisen kommer alltid i andre rekke, forteller grunder Tore Holmeslet.
Til Alvdal ved en tilfeldighet
Holmeslet har vært ute en vinternatt i telt før. Friluftsliv med jakt og fiske har alltid vært veldig viktig for tromsøværingen. Ei annonse i tidskriftet Hytteliv satte han i kontakt med Malmlaft for mange år siden. I 1992 hadde de laftebedriften satt opp ei hytte i Alvdal slik Holmeslet ville ha den. Den skulle ikke ligge i hyttefelt, men ha lett tilgang til jakt og fiske. Og slik gikk det til at han noen år senere kom flyttende for å bosette seg i ei lafta hytte uten innlagt vatn og strøm, for å starte med teltproduksjon.
– Jeg jobbet mange år i 3M, med blant annet produktutvikling, reiste rundt i store deler av verden med Tyskland som base. Det var en veldig stressende jobb og ferier var mangelvare. Til slutt hadde jeg fått mer enn nok av det livet. I nabolaget mitt utenfor Dusseldorf bodde det like mange som i hele Norge til sammen. Jeg var veldig trøtt og lei og tenkte etter hva jeg kunne gjøre for å livnære meg på alternativt vis.
Det var en ting Tore Holmeslet alltid hadde slitt med. Han fant aldri telt som han var fornøyd med, og sydde derfor heller sine egne. Dermed fødtes ideen om å bli teltprodusent. De første prototypene ble sydd på kjøkkenet i Tyskland.
Telt for dårlig vær
I starten holdt Holmeslet Outdoor til i hele første etasjen i «Tømtebygget». Her ble alle teltene sydd, og Holmeslet var den eneste som produserte telt i Norge. Etter hvert ble det klart at det var umulig økonomisk å produsere i Norge, og Holmeslet satte vekk produksjonen.
Teltene er høye og solide. Tanken er at du skal kunne bo i teltene over lengre tid og tørke klær og lage mat der. – For det kan man vanligvis ikke, mener Holmeslet. -Andre telt er ofte basert på finvær. Men kommer du utfor dårlig vær og må gjøre alt inne, så trengs det plass, understreker han.
Teltene selges i hovedsak i Norge og Sverige. – Det nordiske – markedet er verdens mest kritiske til utstyr for friluftsliv, kan teltmakeren fortelle. Derfor er jeg kun ute etter å tenke kvalitet i alle ledd, som stoff, sømmer og stenger. 80% av teltene har blitt solgt til nordmenn. Og halvparten av disse er faktisk sendt nordover siden nordlendinger ikke har så mye hytter som søringer har. Nordlendinger tar med seg «hytta» på skuteren, forteller Holmeslet.
Kvalitet som selger
Holmeslet-teltene er populære, og selv om produksjonen har vært satt vekk til både Estland og Kina, har Holmeslet aldri klart å dekke etterspørselen fra kundene. Selv om produksjonen nå foregår i Kina, slipper ikke Tore Holmeslet kvalitetssikringen av syne. Alle telene settes opp i Steijela av grunderen selv og sjekkes nøye, før de sendes videre til kundene. Teltene forsvinner til kunder som har bestilt, så snart de kommer fra fabrikken. Forklaringen er at Holmeslet aldri firer på kvaliteten, tror han selv:
– Andre fokuserer bare på vekt og pris. Jeg spør meg alltid: – Hva kan jeg gjøre for å lage et bedre telt.
TESTER TELT: Alle teltene blir nøye testet av teltmakeren selv.