TUSENKUNSTNERE: Tre generasjoner Dalen, Knut (fra venstre), Sverre og Martin, bygger Olabil til den store gullmedaljen akkurat nå. Når Steijela Grand Prix starte klokka tre skal bilen være klar. Ola Dalen er også sentral, men er ikke med på bildet.
Lørdag formiddag ble det det snekret, skrudd og mekket det for fullt ved pakkhuset på Steia. To nye Olabiler ble i løpet av dagen klare til start i Steijela Grand Prix.
Tre generasjoner Dalen er nevenyttige karer, og vil nok ha et monster av en Olabil klar til klokka tre. Sverre, Ola, Knut og Martin Dalen jobbet så svetten silte – og farkosten tok raskt form.
– Nå mangler det bare å finne noen som kan kjøre den nedover Steijela, gliser Knut.
Da starten kom tok Martin glatt på seg den oppgaven.
Plassryss
Litt lenger bort ble det bygd like intenst – sjøl om både konstruktører og byggmestere der ikke hadde på langt nær samme alder og erfaring. Unggutta fra Plassen hadde ambisjoner.
Bra ble det der også, men topplassering ble det dessverre ikke denne gangen.
Bluebird II
Og i teltet på Steia stod Leiv Skares stolthet klar – en tro kopi av Kjell Aukrusts Bluebird II. Utrolig mange timer ligger bak den farkosten, som blant annet har styring på alle fire hjula.
Det er konstruktøren sjøl som sitter bak rattet.
GUTTEDRØM: Torbjørn Sandli og Gard Thorshaug er i full gang med bygging av Olabil
SÅ GNISTEN SPRUTER: Ole Sylte Heggset med vinkelsliperen så gnisten står. Det jobbes hardt for å få Olabilen klar.