NY PRIX: Arkitektstudent Ann Helén Often Hassel foreslår en helt ny Prix-butikk rett nord for den eksisterende butikken. Foto: Fra rapporten Stedsutvikling på Steia. Ann Helén Often Hassel på oppdrag fra Jernbaneverket.
Helt ny Prix-butikk, nye farger og oppstramming av butikkfasader og ny gjennomgang til vestsida mellom Sans blomster og Bokhandelen. Det er noe av det arkitektstudent Ann Helén Often Hassel foreslår for framtidas Steia.
Often Hassel ble i sommer engasjert av Jernbaneverket for å tegne forslag til framtidas Steia, med vekt på fasademessige utbedringer og utnyttelse av uterom for å gjøre Steia mer spennende og attraktiv.
Nå foreligger hennes rapport.
– Dette er et av mange innspill i stedsutviklingsarbeidet for Steia, sier prosjektleder Ylva Sneltvedt i Steiaprosjektet og presiserer at dette altså ikke er et ferdig plandokument, men et forslag og innspill på lik linje med mange andre.
Kvaliteter og utfordringer
Arkitektstudent Ann Helén Often Hassel peker i sin rapport på flere kvaliteter og utfordringer på Steia.
– De kompakte bygningskroppene gir rom for bevegelse utendørs. Dette sees på som en kvalitet til tross for tendens til utelukkende å anse kvalitet og komfort som lukket, tørt og varmt, skriver Often Hassel og påpeker videre.
– De store boltrearealene har mange kvaliteter ved seg. Det gir åpenhet og mennesker mulighet til oversikt, noe som viser seg viktig for vår oppfattelse av hva et godt byrom er.
For- og bakside
– Inngangssituasjonene på Steia forsterker følelsen av en ”for- og en bakside”, til tross for ”baksidens” orientering mot sør og vest. Her er det gode lysforhold. Dette utnyttes i den nye gjennomgangen, og legges til grunn i det nye planforslaget, skriver hun videre.
– Det mangler i dag en artikulering (oppstramming) av plassene rundt Steia-bygningene: Steiaplassen har behov for en tydeligere bearbeidelse for myke trafikanter.
Ny matbutikk
Et hovedgrep i arkitektstudentens forslag er en helt ny Prix-butikk i eget bygg, rett nord for eksisterende butikk, på området der Prix i dag har lager og Nord-Østerdal Elektroservice har kontorer, verksted, butikk og lager.
Hun ser for seg en overbygd passasje mellom den nåværende Handelslagsbygningen og en ny butikk, i tråd med det forslaget Sjåtil og Fornæs tidligere har skissert.
– Dette vil gi ly og samtidig markere ny inngang til Coop, skriver arkitektstudenten i sin rapport.
– En glassoverdekning over inngangspartiet vil gi mye lys og åpenhet i en butikk som vanligvis oppfattes som relativt lukket. Hovedkroppen består av en enkel konstruksjon bestående av dekker og vegger i betong. Dette er en robust og billig konstruksjon som gir mulighet for få søyler og dermed mest mulig fleksibelt areal. Kledningen vil være ubehandlet tre.
Farger og gjennomgang
NYE FARGER: Forslag til nye farger på Steiabutikkene. Foto: Fra rapporten Stedsutvikling på Steia. Ann Helén Often Hassel på oppdrag fra Jernbaneverket.
Often Hassel foreslår dessuten et nytt fargekonsept for bygningene på Steia, fra Sporten til og med Østby.
– Ved å bruke gesimskassen på Steiabutikkene som fargebærer for rødfargen i Alvdal, samler den bygningene samtidig som fargen blir den detaljen som svarer til de markante jernbanestasjonsbygningene, foreslår arkitektstudenten og ser ellers for seg rødfargen kombinert med nyanser av grått og hvitt.
Fra inngangen mellom Sans blomster og Alvdal bok- og papirhandel foreslår Often Hassel en gjennomgang mot vest, som munner ut i et nybygd trappehus. På denne måten åpnes Steia også opp mot sør og vest, og i skisseforslaget ligger det også nye butikklokaler på bakkeplan mot vest, det som i dag gjerne omtales som ”baksida”.
– Alvdal trenger fysiske manifesteringer for å understreke at stedet satses på og fortsatt vil bli satset på. Dette er viktig for å gi folk trygghet og ønske om bli værende. Den nye gjennomgangen kan være en slik satsing, spesielt i forbindelse med planleggingen av et nytt boligområde i skråningen mot sør, skriver Often Hassel.
GJENNOMGANG: Åpning mot vest, med trapperom og butikker, slik arkitektstudent Ann Hélen Often Hassel ser det for seg. Foto: Fra rapporten Stedsutvikling på Steia. Ann Helén Often Hassel på oppdrag fra Jernbaneverket.