KLIPPER OG LIMER: Karianne Solvang Skjæret (til venstre) og Emilie Hagesveen Hagen klipper og limer sammen bilder i prosjektarbeidet som til slutt skal bli ei bok fra sjetteklassingene ved Plassen skole. Foto: Ivar Thoresen
Det startet med ord før jul. Det fortsetter med bilder nå etter jul. Og i april ender det forhåpentligvis med ei bok fra sjetteklassingene på Plassen skole, som jobber interessert og målbevisst med prosjektet.
Det spennennde prosjektet er et samarbeid mellom Plassen skole og kulturskolen, der kunstner Inger Helen Høyen Hodøl kommer inn og driver dette prosjektarbeidet fra start til mål, sammen med elevene.
– Spennenede
– Det er spennende. Et artig prosjekt, sier en av elevene, Mari Tellebon, og bekrefter med det Høyen Hodøls inntrykk av sjetteklassingenes innstilling til jobben.
– Ungene gleder seg til disse timene. De jobber bra og er veldig ivrige, sier Høyen Hodøl.
Hun er sammen med elevene om prosjektet til sammen 16 dobbelttimer, åtte ganger før jul og åtte ganger etter jul. Så skal alt som er gjort samles og bli til ei bok.
Fargerikt og fantasifullt
– Det blir fargerikt og fantasifullt i ord og bilder, lover Inger Helene Høyen Hodøl.
– Vi startet med ord i høst. Først ordleker og til slutt skrev alle elevene hver sin fortelling eller eventyr. Utgangspunktet var ville eventyr som ikke skal temmes, og slik ble det. Nå vokser bildene fram på grunnlag av ordene. Vi bruker fire forskjellige teknikker i arbeidet med bildene, fortsetter hun – og er like spent på sluttresultatet som elevene sjøl.
IVRIGE: Mari Tellebon får råd og tips fra Inger Helen Høyen Hodøl. I bakgrunnen Martine Nyrønning. Foto: Ivar Thoresen
FARGERIK JOBBING: Lærer Ragnhild Jovall og prosjektleder Inger Helene Høyen Hodøl sammen med ivrige sjetteklassinger. Fra venstre: Max Bolthe, Gina Måntrøen, Martin Strypet, Kristian Brohaug, Martine Nyrønning og Mari Tellebon. Foto: Ivar Thoresen