annonse

Når du er innlogget på en enhet, er det ikke nødvendig å logge seg inn flere ganger. Informasjon om enheten ligger lagret på enheten, og vi anbefaler at du bruker samme type nettleser. Enheter som ikke brukes innen 14 dager blir automatisk deaktivert.


Hvor mange enheter kan jeg bruke?
Et abonnement kan bruke fem (5) enheter. Når man overstiger 5 enheter, må man slette enheter. Eksempel på enheter kan være: en telefon, nettbrett, PC osv.

Hvordan telles enheter?
Mekanismen telles slik at informasjon om brukeren blir lagret som en informasjonskapsel (cookie) på enheten, som inneholder informasjon om enhet. Kombinasjon av disse 4 informasjonen danner grunnlaget for en enhet:

  • Operativsystem
  • IP-adresse
  • Nettlesertype
  • Type enhet

Bruker du flere nettlesere, så telles dette som en enhet – fordi en informasjonskapsel er knyttet til en type nettleser. Vi anbefaler at du forholder deg til å bruke en  nettleser.

Hva betyr de fargene på ”Mine Enheter”?
Fargene på boksene betyr:

  1. Grønn – den aktiverte enheten du sitter på. Har du ingen grønne enheter, så har du ingen gyldige enheter
  2. Sort – Andre aktiverte enheter
  3. Grå – deaktiverte enheter (eller slettede enheter)

enheter amiv

Hvordan sletter jeg enheter?
Gå til mine enheter, klikk på den rød knappen (Deaktiver) – logg ut og så inn igjen.
NB! Viktig at du logger deg ut og inn igjen for at endringen skal tre i kraft

Jeg må logge inn hver gang. Hva gjør jeg?
Det kan være flere årsaker:

  • For mange enheter aktivert – fjern de som ikke er i bruk
  • Nettleseren er i privat modus/inkognito modus – gå over til vanlig nettleser modus. Les mer om privatmodus
  • Slett alle enheter og sett navn på enhetene
  • Sjekk at du ikke har et program slik som CC-Cleaner, som fjerner informasjonskapsler ved rensing av maskinen.
  • Tømmer du midlertidige internettfiler (Cache) i nettleseren, så kan du også risikere å slette informasjonskapsler (cookies).
  • Har du aktivert AdBlocker i nettleseren, så sørg for å lage et unntak for www.alvdalmiv.no.
  • Logger du deg på en felles maskin (f.eks. jobb med ASP/Citrix løsning), så er ikke innloggingen privat. Du vil få ny IP-adresse neste gang du logger deg på, og informasjonskapsel kan være slettet. Logg heller lokalt på maskinen hvis du bruker ASP/Citrix løsning.
  • Noen andre har fjernet din enhet

Jeg får ikke tilgang til å lese artikler, får beskjed om å logge inn – er innlogget.
Dette betyr at for mange enheter er aktivert. Slett de enhetene som ikke er i bruk, og logg ut og så inn igjen. Identifiser enhetene med å sette navn på hvem som bruker hver enhet.

Samme IP-adresse vises på enheter
IP-adressen som registreres er IKKE den lokale IP-adressen som du ser på din enhet, men den IP-adressen til router/brannmur ut av huset (den offisielle IP-adressen til din ISP). Jobber du hos en bedrift, så vil alle ha samme IP-adresse. IP-adressen som vises på siden ”Mine enheter” er den siste brukte IP-adressen. Har du flere i husstanden (i samme nettverk), så vil alle få samme IP-adresse.

Når jeg går fra Facebook, så er jeg ikke innlogget. Hva gjør jeg?
På mobile enheter, så vil linker fra Facebook APPen telle som en egen enhet. Årsaken til dette er at forhåndsvisningen av nettsiden går via Facebook, og ikke selve nettleseren. Hvis du ønsker å logge deg inn via Facebook, så vil dette telle som en ny enhet. Logger du deg inn via Facebook, så vil dette ansees som en egen enhet.

Nytt fra 1.4.2016, er at du nå kan logge deg inn med din Facebook bruker. For at dette skal bli riktig, må e-post adressen du registrerte abonnementet på, være det samme som du har på Facebook. Er ikke dette riktig, må du endre e-postadressen under "Endre kontaktopplysninger" på "Mitt abonnement" siden før du logger inn. Er du allerede innlogget kan du også gjøre dette under "Endre kontaktopplysninger". Denne operasjonen kan ta noen sekunder, så ikke trykk flere ganger på knappen.

Hva betyr symbolene på ”Mine enheter”?
Symbolene betyr:

  1. Type nettleser – logoen til Safari, Firefox, Explorer, Chrome, Facebook eller annen nettleser
  2. Type operativsystem – Apple, Windows eller Android
  3. Type enhet – Mobil, nettbrett eller datamaskin/PC

Hvem tilhører alle enhetene?
For å identifisere enhetene, kan du sette navn på enhetene.  Dette er for å unngå å slette hverandres enheter hvis det er flere enn en person som bruker abonnementet. Du setter navn på enhetene ved å skrive navnet på hvem som eier enheten i feltet "Enhet tilhører:" og klikk utenfor den rammen for å lagre informasjonen.

Jeg har for vanskelig passord. Kan jeg skifte passord?
Ja, du kan selv skifte passord. Du kan bestille nytt passord på e-post eller SMS. Gå til ”Glemt passord” og oppgi enten din e-postadresse eller mobilnummer. Har du oppgitt et telefonnummer som ikke er mobil, så kan du endre telefonnummeret under ”Mitt abonnement” og "Endre kontaktopplysninger"

Hvorfor har jeg duplikater av enheter?
Duplikater av enheter kan forekomme, og da anbefaler vi at du sletter de eldste enhetene (se på dato og tidspunkt). Du kan også sette navn på enhetene, slik at du har kontroll på hvilken enhet som blir brukt.

Kan jeg få flere enheter?
Det er satt at ett abonnement kan ha 5 (fem) aktive enheter, og vi har ingen tjeneste (foreløpig) som gjør at du kan øke antall enheter. Vi videreutvikler løsningen kontinuerlig, og vil informere om endringer som vil påvirke ditt abonnement i god tid i forveien.

Jeg deler abonnement med familiemedlemmer, og må stadig logge meg inn. Hvorfor?
Med mange brukere så vil 5 enheter være lite – og vi anbefaler at hvis man har flere en 1 bruker, så begrens antall enheter. Skal flere i husstanden bruke mange enheter, så anbefaler vi at det kjøpes egen abonnement. 5 enheter er beregnet for en bruker.

Hvor kan ikke enheten registreres på en bedre måte?
Den eneste informasjon vi kan få fra deg, er IP-adresse, type operativsystem, type nettleser og enhet. Hadde Alvdal Midt i Væla vært en egen APP, så hadde vi kunne registrert enheten permanent uavhengig av nettleser.

Jeg ønsker å nullstille alle enheter og historikk, hva gjør jeg?
Ta kontakt med support@dmtalvdal.no, så vil all historikk på enheter fjernes i fra systemet

Jeg ønsker å endre brukernavn, hva gjør jeg?
Ta kontakt med abonnement@alvdalmiv.no, og send oss din e-postadresse og hvilket brukernavn du ønsker.

Jeg har fortsatt problemer, og trenger hjelp. Hva skal jeg gjøre?
Har du tekniske utfordringer, så ta kontakt med Asgeir Røset på asgeir@tynsetingen.no eller ring 916 92 748 så vil du få hjelp. Vi anbefaler at du sender e-post før du ringer.

annonse

Cron Job Starts