annonse
Friluft



 ALVDAL TURFORENING: Deltakere i Alvdal Turforening på tur i Rødalen 30 juni 2013. Foto: Gunveig Eide

Enhetsleder Gunveig Eide skriver at hun ønsker å motivere til aktivitet. Hun vil gjerne få folk ut i fjellet eller ut i andre aktiviteter for å hente overskudd i sommer, og for hennes egen del sier hun det er de små dryppene som kan motivere. 

"Sommeren er en kilde til å hente energi og overskudd. Naturen og fjellene ligger der og inviterer til turer på beina eller sykkel. Det er som å sette penger i banken. Gevinsten kan vi ta ut litt etter litt utover høsten og førjulsvinteren. Vi tåler så mye mer når vi har opparbeidet oss litt overskudd i «banken».

Både kondisjon og styrken øker om vi øker aktivitetsnivået. Etter å ha mosjonert litt, kjenner vi at kroppen gleder seg over å ha blitt brukt. Det skal noen turer til før pusten går lettere i oppoverbakken og før trappene blir litt lettere å ta, men det hjelper fort.

Ved å gå en tur i fjellet eller sykle en tur, blir både kondisjon og styrke påvirket. Jo dårligere trent vi er, jo mer forsiktig skal vi begynne. Men jo raskere oppnår vi også effekt av treningen. Er du godt trent, skal det mer til for å øke kondisjon og styrke.

Hva er viktigst: å trene kondisjon eller å trene styrke? Her strides de lærde. Mange har hevdet at når en blir eldre, er styrketrening svært viktig for å motvirke at musklene «dovner hen». Andre sier: Hva skal en med muskler om en ikke har hjerte- og lungekapasitet til å bruke musklene? Her er nok svaret: Ja, takk begge deler.

Onsdagsturen i Alvdal er et godt eksempel på flott tiltak for å øke eller vedlikeholde både kondisjon og styrke for deltakerne. Likeledes gjør Alvdal Turlag en betydelig innsats for å få alvdøler i aktivitet. Alvdal Friskliv har gitt mange et spark i baken til å ta tak i egen helse. Tre fantastiske FOLKEHELSETILTAK som har stor betydning for helsa til den voksne delen av befolkningen. De unge har sine egne arenaer.

Litt fakta: Musklene utgjør ca 40% av kroppsvekten vår. Det er mange måter å trene styrke på. Utholdende og dynamisk styrke er det vi trenger i dagliglivet. Da trener vi med mange repetisjoner og lav vekt. En fjelltur gir naturlig og funksjonell utholdende styrke. Vil du trene statisk eller maksimal styrke, må du veiledes om slike øvelser.

Det er i musklene du forbrenner fett. Jo mer muskler, jo mer forbrenner du. Den som vil gå ned i vekt, kan ha god effekt av å legge i vei på en fjelltur. Trener du litt styrke i tillegg, øker forbrenningsevnen i musklene. Du øker også de små blodårene i musklene. Det medfører mer effektiv transport av blod og næringsstoffer til musklene, og ikke minst mer effektiv avfallstransport fra musklene.

Også er det badesesongen da. Den er kanskje lite interessant i Nord-Østerdalen, men gevinsten er at vi kommer ned i badebuksa i år også. Den største gevinsten er at vi takler hverdagen lettere når vi får overskudd av trening. Vi tåler hektiske arbeidsdager bedre og kommer oss lettere etter sykdom og forkjølelser. Vi har overskudd å ta ut av banken utover høsten. Ta en liten tur du som aldri har gått i fjellet før.

Derfor: God tur i fjellene i sommer.

Hilsen Gunveig Eide"

Gunveig Eide/Goro Skarpsno
    • Ingen kommentarer funnet
    annonse

    Cron Job Starts