annonse
Kultur

Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist

 HISTORISK: Ola Aaeng Næsteby har fått restaurert ei gammel fele etter Malena-Knut og synes det er stas når Martin Follstad tryller fram de første tonene fra instrumentet, som er bygd på siste halvdel av 1800-tallet. Foto: Ivar Thoresen

Her spiller Martin Follstad på ei av Malena-Knuts gamle feler for første gang etter at Ola Aaeng Næsteby har fått den restaurert hos felemaker og alvdøl Ola Hvamstad i København.

Dette er en ganske lang og utrolig historie om ei unik fele fra 1800-tallet som er kommet til heder og verdighet igjen. Den tilhørte i sin tid Malena-Knut, Alvdals mest berømte spillemann. Nå får dagens spillemenn i bygda sjansen til å teste klenodiet. Takket være Ola Aaeng Næsteby og hans mer enn gjennomsnittlige interesse for historie og bygdekultur.

Aksel Fløtten fikk fela

– Første gangen jeg hørte om fela var tidlig på 80-tallet, husker Ola Aaeng Næsteby.
  – Det var Aksel Fløtten på garden Urlimoen lengst sør på Bellingmo som viste meg den. Han hadde fått den av Malena-Knut da han var liten gutt og var med far sin på besøk hos spillemannen, en eller annen gang først på 1920-tallet. Den gangen visste jeg knapt hvem Malena-Knut var og reflekterte ikke så mye over det, forteller Aaeng Næsteby.
  Da Urlimoen nylig skulles selges, var Ola med Aksel Fløttens datter Kari Flyen og ryddet på garden.
  – Da kom hun med en kvit plastpose med fela i og lurte på om jeg ville ha den. Da skjønte jeg fort at dette var et klenodie som måtte tas vare på.
  Fela var tydelig merket av tida. Halsen var løs, strengene borte, den var sprukket bak og tre stemmerskruer var også borte.

Felemaker Hvamstad

– Jeg tok kontakt med Per Hvamstad for å høre hva jeg burde gjøre med den, forteller Aaeng Nesteby videre.
  Dette var i høst, og helt tilfeldig var Gunn og Per Hvamstads sønn, Ola, hjemme akkurat da. Han jobber som felemaker i København og var naturligvis veldig interessert i å se på fela.
  – Han kunne bekrefte at det dreide seg om ei gammel fele, og ga meg en pris for å restaurere den. Det er jo ikke akkurat noen Stradivarius, men i og med at det er ei fele som har tilhørt Malena-Knut var det absolutt verdt å bruke noen kroner på å prøve og sette den i stand igjen, sier Ola Aaeng Næsteby.

Bygd i Tsjekkia

Til jul fikk han den tilbake. Ola Hvamstad har anslått at fela er bygd en gang på siste halvdel av 1800-tallet, antakelig nærmere 1850 enn 1900. Trolig er den bygd i Luby i Tsjekkia, som het Schønbach da det var under tysk herredømme på den tida. En by med tradisjon for felemakere helt tilbake til 1600-tallet.
  – Det er tydelig at det er ei gammel fele, det er helt opplagt et håndbygd instrument. Ola Hvamstad er kjempeflink. Han har virkelig gjort en bra jobb med å restaurere fela,  sier felespiller Martin Follstad – som samtidig får æren å av trylle fram de første tonene fra et historisk unikt instrument som har ligget i mange, mange år ute av drift.
  – Lyden er fryktelig skarp på grunn av tarmstrengene, men det er et flott instrument det skal bli spennende å prøve mer, sier Follstad.
  Ola Aaeng Næsteby har tilbudt ham og Olav Kjernmoen å bruke fela om de vil framover.
  – Bedre at den brukes av noen som kan å spille enn at jeg prøver meg, gliser Aaeng Næsteby.
  – Og den må spilles på for å holde seg.
  Nå skal tarmstrengene byttes med nye stålstrenger, og da har Martin Follstad tro på at det kan komme gromlyd fra fela, sjøl om den er noe preget av alderen.

Flere feler

Denne fela er ikke den eneste etter Malena-Knut som er i bruk. Ola Aaeng Næsteby og Martin Follstad kan opplyse at også Linda Sæteren har en av Malena-Knuts siste feler.
  – Det er nok den fela som Malena-Knut lånte av Ingjald Hoel de siste åra han spilte, sier den svært historisk interesserte Ola Aaeng Næsteby. Han har lest seg opp gjennom blant annet boka om Malena-Knut og flere andre kilder. I tillegg har han snakket med forfatter Alf Eggset for å få mest mulig informasjon om den fela han nå har fått restaurert, og den opprinnelige eieren.

MalenaFele2
LÅTER SKARPT: Tarmstrengene gir skarp lyd fra den gamle fela, men Martin Follstad synes prøvespillinga bærer bud om et spennende kvalitetsinstrument. Foto: Ivar Thoresen

MalenaFele3
STEMMES: Felespiller Martin Follstad stemmer ivrig den gamle fela etter Malena-Knut, som Ola Aaeng Næsteby har fått restaurert. Foto: Ivar Thoresen

Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist
  • Ingen kommentarer funnet
annonse