annonse
Kultur

Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist

 SNØ TIL JUL: Solan og Ludvig kan glede seg både over snø til jul og eventyrlig filmsuksess. 750.000 har sett den nye Flåklypa-filmen i løpet av fem uker. Foto: Maipo Film

Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa troner suverent på kinotoppen. Den nye Aukrust-filmen er snart sett av 750.000 på kino siden premieren i starten av november.

Det er nesten 450.000 flere enn den nest mest sette filmen på kino i år – The Hunger Games: Catching Fire, som er sett av rundt 300.000.
  I et år hvor norske kinoer opplever en publikumssvikt på 6,8 prosent representerer Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa en etterlengtet opptur.
  Administrerende direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & Kino spår i Aftenposten at årets eneste virkelige filmsuksess kan passere 900.000 solgte billetter før vi skriver 2014 på kalenderen.

Eventyrlig suksess

– Dette er en eventyrlig suksess for oss. Våre mest optimistiske forhåndsanslag gikk på 500.000 billetter, så det som har skjedd er jo helt utrolig, sier produsent Cornelia Boysen i Maipo Film til Aftenposten.
   Produksjonsselskapet bak den nye Aukrust-filmen kan konstatere at filmen allerede har smadret alle forhåndstips. Det betyr også at produksjonskostnadene på 25 millioner kroner for lengst er dekket inn, og at overskuddet nå vokser for hver dag.

Ny film i 2016

Suksessen inspirerer naturligvis også i arbeidet med oppfølgeren, Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa.
  Arbeidet er i gang, med planlagt premiere i 2016.

 

Ivar Thoresen
Ivar Thoresen
Redaktør/Journalist
  • Ingen kommentarer funnet
annonse