annonse
Mat



- Sørg for å få i deg mat og drikke innen en halvtime etter at du har trent. Og så er det viktig med nok kvile og søvn. Det er visst søvnen før klokka 24 som har best kvalitet. Dermed må det kanskje bli slutt på PC og TV til langt på kveld, råder Solrun Flatås Risnes.

Latteren satt løst da Solrun Flatås Risnes samlet et lydhørt publikum fra 10-80 år i Aukrustsenteret. Temaet var trening og hvordan prestasjoner påvirkes av hva vi spiser. Flatås Risnes sin kjepphest var å få deltakerne på kurskvelden til å tenke over hva de gjør før og etter trening. De gode rådene var billige denne kvelden, ettersom Hedmark idrettskrets, Alvdal IL og Tynset IF inviterte alle interesserte til kostholdskvelden. Både mosjonister, utøvere og foreldre spisset ørene for tipsene fra den tidligere toppidrettsutøveren.

Hjelp kroppen å bygge seg opp igjen

- Når du trener bryter du kroppen ned. Det du ønsker er at den skal bygge seg opp igjen raskt slik at den tåler enda mer belastning neste gang du trener. Da er det viktig både hva du eter før, under og etter økta, fastslo Solrun Flatås Risnes.

- Og det er ikke likegyldig hva du spiser. Du trenger energi, det får du greiest gjennom karbohydrater, og så trenger du byggeverktøy for kroppen som du får gjennom proteiner, fortsatte hun.

- Sørg for å få i deg proteiner allerede ved frokosten, rådet eksperten.

Fortsatt fem om dagen

Fem om dagen gjelder fortsatt. Det er et godt råd å la kroppen få fem porsjoner med frukt og grønt hver dag. Tenk at du skal fylle en håndfull med det du velger deg. Og håndfullen følger alderen, det vil si at et barn skal ha fem håndfuller som tilsvarer sin egen hånd, og en voksen tilsvarende sin hånd. Den ene håndfullen kan du gjerne erstatte med nøtter.

1126971_red_currants_in_hand

Vatn er best

Hvis du trener mer enn en time, trenger du du energi og må drikke noe anna enn bare vatn. Men for vanlig trening under en time, går det helt fint med vatn fra springen. Men husk på å drikke nok.

- Du må starte å drikke før treninga og huske på å fylle på lenge før du er tørst skal du få i deg nok væske, understreket Risnes.

solrun_sykkel_2

Solrun Flatås Moen syklet for Sponsorservice og kan skilte med både nasjonale og internasjonale medaljer.

OL i Sydney

Som 27-åring startet Solrun Flatås sin karriære som toppidrettsutøver. Karriæren varte i seks år før hun la opp. Hun fikk med seg flere VM og ett OL på disse åra. Grunnlaget ble lagt på hjemgarden på Krokhaug i Folldal. Det var vanlig gardsarbeid, og skiløypa på jordet som hun trakket hver eneste dag fra snøen kom til den dro.

- Siden jeg starta så seint med toppidrett måtte jeg tenke veldig lurt i forhold til trening og alt rundt, forteller Risnes. Jeg ble veldig bevisst på hva jeg gjorde både før, under og etter trening, og ikke minst hva jeg puttet i kroppen min.

Ett av høydepunktene i karriæren var OL i Sydney i 2000. - Det er en fantastisk opplevelse å kjenne at du er i ditt livs form, erindrer hun.

Solrun Moen Flatås fant fort ut at hun ikke hadde noe tid å miste på å prøve seg fram og studerte derfor veldig nøye hva hun burde gjøre både med hensyn til trening og kosthold for at kroppen kunne yte mest mulig. Hun arbeider nå som fysioterapeut og som kostholdsveileder i Hedmark Idrettskrets.

(Bilder av Solrun Flatås Risnes: Privat. Andre foto: Stock Xchng)

Randi Nørstebø
    • Ingen kommentarer funnet
    annonse

    Cron Job Starts