DISKUTERER REISELIV: – Seterveiene er et kjempeprodukt og bør profileres, forestlår Ivar Eggestad (tv) i Nord-Østerdal elektroservice og får støtte fra reiselivsdirektør Linda Ramberg (th). Organisasjonsleder i Alvdal kommune Per Arne Aaen utveksler reiselivsideer med kultursjef Henny Brustad og Irene Tronslien (skjult). Foto: Randi Nørstebø.
Destinasjon Røros har foreløpig bare to medlemmer i Alvdal, Aukrustsenteret og Alvdal kommune. Mandag kveld var de på frierferd til Alvdal for å øke medlemsmassen. – Dere må finne ut hva som skal være Alvdals flaggskip, sa reiselivsdirektør Linda Ramberg.
– Det er viktig med flere bedrifter inn i Destinasjon Røros, sa Henny Brustad. Kultursjefen kunne fortelle at Alvdal kommune siden 2011 har hatt avtale med Destinasjon Røros. – Dette var etter signaler fra reiselivsbedrifter i kommunen om at Destinasjon Røros var det destinasjonsselskapet som var mest ønsket. Nå er viktig å følge opp avtalen, sa Brustad til et tjuetalls frammøtte på informasjonsmøtet i Aukrustsenteret mandag kveld.
Jutulhogg og Tronfjellvei
– For Alvdal har en rekke attraksjoner å by på, mente reiselivsdirektør Linda Ramberg, og nevnte kjente landemerker som Aukrustsenteret, Tronfjellveien og Jutulhogget. Hun fortalte om en strøm av turister som ønsker å oppleve det kommunene har å by på, for eksempel pakkeløsninger som lokalmatsafari. Men da må de få vite om det: – Regionen er slettes ikke stor. Å kjøre en time er ikke langt for en turist på ferie dersom han har minnerike opplevelser på veien, sa reiselivsdirektøren som ønsket seg pakkeløsninger å tilby turister. – Mange mangler det siste skrittet for å få solgt varen sin. Den må prissettes og settes i varehylla, som oftest vil si på nettet, poengterte Linda Ramberg.
Turister ikke opptatt av kommunegrenser
– Turister er ikke opptatt av kommunegrenser. De reiser gjerne til Alvdal. Men alvdalsbedriftene må bli medlemmer av av Destinasjon Røros, sa Ramberg. Det er mange potensielle besøkende til regionen: – I milliard av jordens befolkning er på reisefot i år. Om ti år regner vi med at to milliarder skal ut på reise, sa Ramberg og fortalte at Destinasjon Røros markedsføres inn mot et nytt, spennende marked i stor vekst, nemlig Japan.
– Vi tenker en samlet destinasjon. Vi vil at Destinasjon Røros skal være den destinasjonen man tenker at man må ha besøkt en gang i livet, sa reiselivsdirektør Linda Ramberg og understreket at de også satser på å være et bærekraftig reisemål. Noe som har resultert i internasjonalt anerkjente priser til reiselivsdestinasjonen.
– Nå ønsker vi at alvdølene skal fortelle oss hva som bør profileres i Alvdal, sa hun.
Vertskapskurs
Destinasjon Røros har utviklet egne vertskapskurs som hjelper kursdeltakerne til å finne verten i seg. – 350 har allerede vært på disse kursene. Et av kursene har også vært her i Alvdal fortalte reiselivsdirektøren og understreket viktigheten av å vite om hverandre og være fokusert på profilen til destinasjonen.
Salgs- og markedskoordinator Hilde Myhren fortalte at Destinasjon Røros kan tilby medlemmene markedsføring og profilering. Nå håper hun at i alle fall ti bedrifter i Alvdal blir medlemmer i Destinasjon Røros i løpet av i år.
KANSKJE MEDLEM : – Dette er interessant for oss. Særlig etter at Hedmark Reiseliv ble lagt ned, sier Grete Karin Inderberg. Vertskapsdamene Grete Karin Inderberg (Langodden Camping) og Else Iren Smedplass (Høstdalsdagene) vurderer medlemskap i Destinasjon Røros. Ordfører Svein Borkhus og Einar Gjelten (Livestock) i bakgrunnen. Foto: Randi Nørstebø.